Nordisk fokus på høstens litteraturfest!

Den deilige sommeren er her, og vi starter samtidig nedtellingen til Kimen litteraturfestival 2023. Vi håper du blir med oss, og holder av 8. – 12. november til det som blir en litteraturfest for store og små flere steder i Vestfold og Telemark.

Festivalarrangementer i mange kommuner
Bølgen kulturhus i Larvik blir festivalens hovedbase også i år, men det blir dessuten festivalarrangementer i blant annet Porsgrunn og Sandefjord i regi av bibliotekene der.  Dette året samarbeider Kimen litteraturfestival med Rjukan litteraturfestival, som går av stabelen  10. – 11. november.  Kim Leine og Jan Kjærstad er blant forfatternavnene som står på plakaten for Rjukan.

Årets åpningsforestilling blir på Bølgen kulturhus med Mona B. Riise som konferansier.   Utdeling av Vestfold og Telemarks litteraturpris blir blant høydepunktene, samt møte med Kimens festivalforfatter Kim Leine.

Nordisk litteratur, ytringsfrihet og mangfold
Festivalsjefen garanterer for varierte litteraturopplevelser, med bokbad, foredrag, musikkforestillinger og barnearrangementer. Programmet er fortsatt under arbeid, og programslipp skjer hovedsakelig fra midten av august. Ytringsfrihet og mangfold blir som vanlig en rød tråd for litteraturfestivalen, men den nordiske litteraturen vil få et spesielt fokus i år.  I den forbindelse gleder vi oss over at Naja Marie Aidt tar turen til oss fra Danmark, i likhet med festivalforfatter Kim Leine.  Det jobbes med å booke svenske forfattere i tillegg til de danske, flere nordiske nasjonaliteter kommer muligens på programmet i tillegg til disse. I år er det langt lettere å krysse landegrensene for aktørene enn det som var tilfelle under pandemien.

Barn og unge
Kimen vil også ha arrangementer for barn og unge.  Vinjesenteret/Nynorsk kultursentrum samarbeider med Kimen om arrangement for mellomtrinnet i forkant av festivalen, hvor forteller Charlotte Øster tar for seg ulike bøker på nynorsk for barn og unge.  De gjennomgående temaene er universelle, men med et spesielt fokus rundt kjønn og stereotyper og barns oppfatninger rundt dette.
Bibliotek-Karen tar turen til Larvik bibliotek lørdag formiddag mens festivalen pågår.

I tillegg til litteratur, vil det også bli servert barnekonserter som Rasmus og verdens beste band i samarbeid med Bølgen kulturhus og Kulturnatta i Larvik.

Punktum for festivalen settes med Frode Grytten Beat Band søndag kveld på Bølgen.  Ved å kombinere poesi og litteratur med en sjelden musikkglede treffer Frode Grytten Beat Band en helt spesiell nerve, der musikkens inderlighet blandes med anekdoter, dikt, fortellinger og minner.  Bandet beskrives som en poetisk og musikalsk eksplosjon på scenen.

Vi gleder oss til november, og ser fram til å presentere flere programposter for dere etter sommerferien!

Følg Kimen Litteraturfestival på Facebook her
Følg Kimen Litteraturfestival på Instagram her