Bli med på høstens litteraturfest!

Den deilige sommeren er her, og vi starter samtidig nedtellingen til Kimen Litteraturfestival 2022. Vi håper du blir med oss, og holder av 9. – 13. november til det som blir en litteraturfest for store og små i 8 kommuner i Vestfold og Telemark.
Foto: Frank Tindvik

Kimen litteraturfestival er arvtageren til Litteraturuka i Vestfold, og ble arrangert for første gang i fjor, etter koronaavlysning i 2020. Festivalsjef Aase Wivestad i Vestfold og Telemark fylkeskommune ser frem til å invitere innbyggere og tilreisende til det hun håper blir fullsatte saler på litteratur- og musikkarrangementer over store deler av fylket i november.

– Jeg tror mange er glade for å kunne delta på kulturarrangementer igjen etter to år hvor det ikke lenger var en selvfølgelighet. Vi gleder oss til å spre litteraturglede med forfattere fra både inn- og utland. Kimen litteraturfestival er for alle, både barn, ungdom, voksne og eldre. Mange av arrangementene har også gratis inngang.

Festivalarrangementer i mange kommuner

Bølgen kulturhus i Larvik blir festivalens hovedbase også i år, men det blir også festivalarrangementer i Skien, Bamble, Tønsberg, Kragerø, Notodden, Horten og Sandefjord i regi av litteraturhus og bibliotek.

– Larvik ligger nær sentrum for Vestfold og Telemarks byer og tettsteder, og har gode kommunikasjonsmuligheter. For å skape litteraturfest over større deler av vårt langstrakte fylke, har vi også med oss folkebibliotekene som arrangører for det vi kaller «satellitter». Hvilke kommuner som er med varierer fra år til år, forklarer festivalsjefen.

Årets åpningsforestilling blir på Bølgen kulturhus, hvor musiker og forfatter Sandra Kolstad og utdeling av Vestfold og Telemarks litteraturpris blir blant høydepunktene.

Ytringsfrihet og mangfold

Festivalsjefen garanterer for varierte litteraturopplevelser, med bokbad, foredrag, musikkforestillinger og egne arrangementer for barn. Programmet er fortsatt under arbeid, og programslipp skjer fra midten av august. Ytringsfrihet og mangfold blir en rød tråd.

– Vi ønsker å rette søkelyset mot disse viktige demokratiske verdiene som er under press mange steder i verden, og som vi dessverre nylig har sett også utfordres i Norge. Publikum vil få møte flere «Friby»-forfattere under årets festival. Disse er forfattere som har måttet flykte fra sine hjemland på grunn av trusler for sine ytringer. Fribyforfatterne er også årets festivalforfattere, og vi er stolte over å ha de med oss, sier Wivestad.

Kimen vil også ha arrangementer i tilknytning til Ytringsfrihetsdagene i Skien, og flere programposter vil ta for seg ytringsfriheten i vid forstand. I to av årets «satellitter», Horten og Tønsberg, vil det bli markeringer av Skeivt kulturår i bibliotekene.