Pekka Kuusisto kommer til Larvik

Det er med stor entusiasme vi presenterer vår nye serie Klassiske Bølger! Først ut i serien er Det Norske Kammerorkester med «De Fire Årstider». Bli bedre kjent med kunstnerisk leder og fiolinist Pekka Kuusisto før orkesteret gjester Larvik i oktober.

Ingen av de nålevende klassiske fiolinistene har en så personlig stemme
The Telegraph

Antakelig den mest engasjerende “mavericken” innen klassisk musikk i dag
The Times

Fiolinist, dirigent og komponist Pekka Kuusisto er ettertraktet internasjonalt med sin rolle som kunstnerisk leder for Det Norske Kammerorkester og kunstnerisk partner med Mahler Chamber Orchestra, St. Paul Chamber Orchestra og San Francisco Symphony. Fra sesongen 2023/24 er han utnevnt til sjef gjestedirigent og kunstnerisk leder for Helsinki filharmoniske orkester.

Kuusisto er en entusiastisk talsmann for samtidsmusikk og en begavet improvisator som ofte samarbeider med mennesker på tvers av det kunstneriske spekteret. Kuusistos tid som residens-musiker ved Wigmore Hall London har også gjort sterkt inntrykk – «Kuusisto er en musiker som får deg til å lytte på en ny måte», skrev The Guardian.

En kunstner med global visjon
Kuusisto er kjent for sine innsiktsfulle og fremragende fremføringer. Men i tillegg er han kjent for sitt miljøengasjement i Greenpeace så vel som sin utforsking av sammenhengen mellom musikk og nevroforskning. Han er en visjonær musiker med grenseløs nysgjerrighet og påfallende kunstnerisk mot, noen av de kvalitetene som har grunnfestet Kuusistos omdømme som en av de mest overbevisende artister i vår tid.

Se et utdrag fra Det Norske Kammerorkester og Beethovens symfoni no. 7. Ønsker du å se hele videoen så ser du den her!

Du kan lese mer om  vårt konsept Klassiske Bølger HER.

Konserten “De Fire Årstider” spilles torsdag 19.oktober i storsalen. Billetter finner du HER.

Mer lesestoff

Lurer du på hva vi har lagt ut for salg i det siste?
En god start på det nye året!
Julestemning!
…med Tine Thing Helseth, Dennis Storhøi og Det Norske Kammerorkesteret.