Har du selv en best før-dato? Kan din alder og ditt utseende skape problemer? Lar du deg overhodet provosere av spørsmålet? Hva hvis du gjør det?
Cannesfestivalsnakkisen The Substance lar fortsatt manges snakketøy gå ut av ledd. Denne filmen er ikke ferdigsnakket.
Hollywood-selvopptatthet blir i The Substance til et satirisk og burlesk kroppsskrekk-drama nesten uten like. Du leste riktig: Kroppsskrekk-drama. Med lange linjer tilbake i filmhistorien. Vi har vært der før, men ikke på denne måten.
Celebriteten Elisabeth Sparkle (spilt av en forrykende Demi Moore) benytter muligheten til å skape en yngre versjon av seg selv ved bruk av – en celle-repliserende teknologi. Hun vil holde seg gående i en nådeløs bransje.
The Substance – stoffet som forynger – er både fortryllelsen og forbannelsen. Farene truer ved ikke å følge bruksanvisningen til punkt og prikke. Mye vil ha mer, mere og til slutt alt. En eventyrverden av doom settes i bevegelse.
Denne verdenen referansenikker til Oscar Wilde sin bok The Picture of Dorian Gray, Stanley Kubricks Ondskapens hotel og filmskapere som David Cronenberg.
Pennen dyppes i manusblekket til The Substance for å inngå en Faustiansk pakt – mellom et obskurt selskap med livseliksiren og Elisabeths indre skjønnhetsdjevel.
Elisabeth Sparkle må frenetisk konkurrere med Sue – den yngre versjonen av seg selv. Kan hun vinne eller finne harmoni med sin egen – yngre eller eldre – bedre halvdel?
Det er rom for både for humor, skråblikk og gni seg i øynene-scener i en film som kanskje burde komme med en form for advarsel: Du vil bli utsatt for store mengder av nakenhet av både den beste og den mest krevende sorten, samtidig som sjangerskiftene hagler rundt deg.
Gjør derfor kommende søndag til et kroppsdrama av en filmfest. Vi i Matinéklubben venter på deg!
•••••••••••••
Forsnakken holdes av Øyvind Fragasso Eriksen
•••••••••••••
Søndag 22.09, sal tre, klokka tre