Taktstokk. Kvinne. Berlin. Komponist. Kreativitet. Geni. Briljans. Kompromissløst. Manipulasjon. Maktmisbruk. Inferno. Fall. Vanvidd. Fascinasjon. Cate Blanchett.
Vi skal til Berlinfilharmonien, som ledes av den fiktive kvinnelige dirigenten Lydia Tár. Hun er på toppen av sin karriere – bøker, ustoppelig gjestedirigering, seminarer og selvfølgelig hennes eget verdensklasseorkester. Det er den klassiske musikkens jetsettliv som beskrives.
Er Lydia Tár slangen i eget paradis? Cate Blanchett gestalter en person som er sammensatt og besatt. Opplevelsen av en musiker og dirigent, som iscenesetter og orkestrerer på atomnivå, blir til en film som er altoppslukende og en musikalsk neglebiter.
Dette kan være «the performance of a life time» – selv for en kvinne som allerede har vunnet Oscar to ganger for henholdsvis Blue Jasmine (2013 – hovedrolle), og The Aviator (2004 – birolle).
Regissøren Todd Field har i tillegg skapt et manus, og satt sammen et ensemble som skaper uforglemmelige scener – både på og av podiet. Vi kommer ubehagelig nært på alt: Besettelse, lyst og grådighet, samt destruksjon. Denne filmen kan bli en klassiker – langt utenfor musikkmiljøene, og vi som dramaelskende publikum.
•••••••••••••••••
Forsnakken holdes av Christian Berg og Trond Aarstad Jr.
•••••••••••••••••
Christian Berg er ansatt i Oslo-Filharmonien – siden 1989. Han spiller slagverk (solo), og har opplevd et utall av dirigenter og framføringer.
Søndag 19.03, sal tre, klokka tre.